17 فوریه 2023 - هنگامی که کودک مبتلا به کتواسیدوز دیابتی (DKA) به مراقبت های ویژه نیاز دارد، پزشکان اغلب سطوح کتون خون را کنترل می کنند تا تعیین کنند که آیا درمان توانسته است با موفقیت، تولید غیر طبیعی کتون را معکوس کند یا خیر. با این حال، کاربرد سطح کتون خون برای تشخیصDKA ، یا تعیین اینکه آیا  DKA کودک برطرف شده است به طور دقیق مورد مطالعه قرار نگرفته است.

اما اکنون، تحقیقات دکتر  Elise Tremblay، و همکارانش در بخش غدد درون ریز و مراقبت های ویژه پزشکی و بخش قلب و عروق دانشکده ی پزشکی هاروارد در بوستون نشان می دهد که مقدار خاصی از بتا هیدروکسی بوتیرات پلاسما (BOHB) می تواند نشان دهد که DKA از نظر بالینی برطرف شده است و این که آیا می توان درمان فشرده را متوقف کرد.

پذیرش گسترده ی این نقطه پایانی تعریف شده می تواند تا حدی عدم قطعیت را در مورد نظارت برDKA ، از بین ببرد. دکتر Tremblay، گفت: این نقطه ی پایانی به‌طور بالقوه می‌تواند مراقبت‌های ویژه را در زمان مناسب پایان دهد، و از مراقبت غیرضروری در ICU و هدر رفت منابعجلوگیری کند.

بهبود دقت در اندازه گیری کتون

هنگامی که بدن یک کودک مبتلا به دیابت نوع 1 انسولین کافی تولید نکند، بدن او مقدار زیادی کتون تولید می کند - محصول تجزیه ی چربی ها که مغز می تواند از آن برای متابولیسم استفاده کند. کتون ها، اسیدی هستند و اگر سطح کتون ها بیش از حد بالا برود، کودک می تواند به کتواسیدوز دیابتیمبتلا شود که یک وضعیت تهدید کننده زندگی است.

برای سال ها، تنها راه اندازه گیری کتون ها در کار بالینی از طریق سنجش کتون ها در ادرار بود. با این حال، آن روش سطوح واقعی کتون را منعکس نمی کرد و به طور خاص استواستات را اندازه گیری می کرد، کتونی که غلظت آن در خون به طور قابل توجهی کمتر از BOHB، برجسته ترین کتون موجود در DKA است.

اما اخیراً، اندازه گیری BOHB به لطف پیشرفت های تکنولوژیکی امکان پذیر شده است، و می توان آن را در یک نمونه خون در آزمایشگاه شیمی بالینی یا از طریق آزمایش خون انگشتی با دستگاه اندازه گیری دستی، اندازه گیری نمود. در سال 2021، دکتر Tremblayو همکارانش دریافتند که غلظت BOHB می تواندDKA را در کودکان و نوجوانانی که در اورژانس هستند، پیش بینی کند. این یافته زمینه را برای آخرین دور تحقیقات آماده کرد: رسیدن به نقطه پایانی برای درمان DKA.

یک آستانه ی جدید DKA می تواند مدت اقامت در بیمارستان را کوتاه کند

برای مطالعه کنونی که درPediatric Diabetes منتشر شده است، دکتر Tremblayو همکارانش داده های 403 کودک بستری در بیمارستان را که برای DKA با انسولین داخل وریدی تحت درمان قرار گرفته بودند و سطح BOHB آنها در آن زمان اندازه گیری شده بود، تجزیه و تحلیل کردند.

بر اساس این اطلاعات، آنها تعیین کردند که "مقدار BOHB کمتر از 1.5 میلی مول در لیتر" می تواند برای تعریف پایان DKA استفاده شود.

دکتر Tremblay، امیدوار است که این یافته به پزشکان درک بهتری از زمان پایان مراقبت های ویژه برایDKA بدهد، و با استفاده از کتون‌مترهای دستی برای اندازه‌گیری  BOHBدر خون، که به خوبی با اندازه‌گیری‌های آزمایشگاهی تا حدود 5 میلی‌مول در لیتر همبستگی دارد، همچنین می ‌توان برای برخی بیمارستان‌ها راه ساده‌تر و در دسترس‌تری برای تعریف پایانDKA ، ارائه داد.

دکتر Tremblay، گفت: بیمارستان‌ها و مراکز مراقبت‌های بهداشتی در بسیاری از کشورها، به آزمایشگاه‌های شیمی بالینی با منابع کافی دسترسی ندارند. توانایی تشخیص اینکه آیا یک کودک مبتلا به DKA است از طریق یک آزمایش خون ساده در کنار تخت بیمار می تواند به پزشکانی که در مراکزی با منابع محدود کار می کنند، کمک کند تا به طور موثر DKA را تشخیص داده و درمان کنند.

رفرنس:

Elise Schlissel Tremblay et al, Utility of plasma beta‐hydroxybutyrate to define resolution of diabetic ketoacidosis, Pediatric Diabetes (2022). DOI: 10.1111/pedi.13437

منبع خبر:

https://medicalxpress.com/news/2023-02-discovery-shorten-icu-stays-children.html